Samen Zwanger - Hoe ga je om met slaaptekort na de bevalling

Grote kans dat als je net bent bevallen, je je op een roze wolk bevindt als je naar je kleintje kijkt. Deze wolk kan echter een stuk zwarter worden zodra je merkt dat die kleintjes gepaard gaan met slapeloze nachten.

Meerdere keren per nacht op moeten staan en slecht slapen zijn volstrekt normaal als je net bent bevallen, maar dat maakt het niet gemakkelijker. Hoe zorg je goed voor je pasgeboren baby, maar ga je tegelijkertijd ook om met het feit dat je soms misschien maar een paar uur per nacht slaapt? Wij geven je zeven tips om toch te blijven lachen.

1. Laat je ‘to do list’ helemaal los

Met de geboorte van je baby kan je je oude leven en gewoontes rustig gedag zwaaien. Je zet jezelf alleen maar op voor teleurstelling en frustratie als je vast blijft houden aan je to do lijstjes nu de kleine er is. Natuurlijk is het fijn als de was wordt gedaan en dat er gezond wordt gekookt, maar dit zou niet in je top 2 van prioriteiten moeten staan. Het belangrijkste is dat je goed voor je baby zorgt, maar stipt op 2: dat je tussendoor zo goed en zoveel mogelijk slaapt.

 

2. Slaap overdag

Een groot voordeel van een pasgeboren baby is, dat het nog niet meteen een dag en nachtritme heeft. De kans is groot dat hij of zij overdag net zo vaak dutjes doet als ‘s nachts. Slaapt je baby overdag? Probeer dan mee te slapen. De kleine heeft het overdag nodig, maar jij in deze fase ook!

Slaapt je baby overdag nog moeilijk in z’n bedje? Slaap dan samen op de bank, met je baby op je borst. Extra veilig is het om je baby in een draagzak of doek te leggen. Zo kan je zelf ook rustig wegdoezelen als de kleine weer is vertrokken naar dromenland.

3. Werk als een team, als je een partner hebt

Zorgen jij en je partner samen voor de kleine? Verdeel de taken én de zorg voor de baby dan nog duidelijker. Als jij overdag niet toekomt aan klusjes in huis, spreek dan af dat je partner dat doet. Ben jij al nachten wakker met de baby? Dan is het nu tijd voor jouw partner om de nachtshift op te pakken!
Dit kan lastig zijn als je borstvoeding geeft, maar ook hier kan je partner je bij helpen. Laat hem of haar de baby halen als je borstvoeding moet geven, en laat het boeren en een laatste knuffel ook aan je partner over. Zo ben jij wel wakker, maar kan je hopelijk zo snel mogelijk weer in slaap vallen.

 

4. Eet goed én gezond!

Wat je zeker weten nodig hebt tijdens de gebroken nachten, is energie. Haal die zoveel mogelijk uit gezond en gevarieerd eten! Voeg goede vetten, eiwitten en koolhydraten toe aan je dieet, om de moeheid zoveel mogelijk te bestrijden.
Toch is het heel logisch dat je in deze eerste fase niet toekomt aan het bereiden van gezonde maaltijden. Dat is waar je partner om de hoek komt kijken, of je over-enthousiaste moeder of schoonmoeder. Laat hen af en toe een gezonde maaltijd langs brengen. Hebben ze gelijk extra knuffeltijd met de kleine!

5. Ga af en toe naar buiten

Grote kans dat je hoofd hier totaal niet naar staat na een behoorlijk slaaptekort en een krijsend kind. Maar een frisse neus en een beetje beweging doet je zeker goed! En je kleine ook! Ook mentaal kan het een boost geven. Door slaaptekort ben je gevoeliger voor neerslachtige en depressieve gevoelens. Probeer die cirkel dus te doorbreken met een dagelijkse wandeling.

 

Meer weten? Lees verder bij de bron: Mamaenzo.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul aub een opmerking in!
Please enter your name here

zestien − twee =