Samen Zwanger - De invloed van cafeïne op je vruchtbaarheid

Er is geen duidelijk bewijs voor een directe relatie tussen cafeïne en vruchtbaarheidsproblemen bij zowel vrouwen als mannen. Sommige studies hebben gesuggereerd dat vrouwen die veel cafeïne drinken, moeilijker zwanger kunnen worden, maar er is geen consistent onderzoek van hoge kwaliteit om deze beweringen te onderbouwen. Vrouwen die veel cafeïne drinken, blijken lagere succespercentages te hebben voor ondersteunde conceptiemethodes, zoals in-vitrofertilisatie (IVF), hoewel experts niet precies weten waarom. Dus als je een vruchtbaarheidsbehandeling krijgt en veel cafeïne binnen krijgt, kun je daar beter mee stoppen om je kansen te verbeteren.

Hoeveel cafeïne is veilig als je zwanger probeert te worden?

Er is geen officiële indicatie voor hoeveel cafeïne je kunt hebben als je zwanger probeert te worden. Misschien neem je liever het zekere voor het onzekere en kies je ervoor om helemaal geen cafeïne te nuttigen. Je zou kunnen overwegen om de inname te beperken tot de hoeveelheid die veilig is tijdens de zwangerschap, wat 200 mg per dag is. Het is nu erg belangrijk dat je je baby een goede start geeft. Als je tijdens je zwangerschap meer dan 200 mg cafeïne per dag consumeert, dan verhoog je mogelijk het risico op een miskraam of krijg je een baby met een laag geboortegewicht. Baby’s met een laag geboortegewicht kunnen na de bevalling speciale zorg nodig hebben, dus door nu te verminderen of te stoppen, weet je dat jij je toekomstige baby helpt te beschermen in die cruciale beginjaren van zijn ontwikkeling.

Hoeveel cafeïne zit er in mijn eten en drinken?

Je zult er misschien versteld van staan ​​dat het niet alleen koffie, zwarte thee en cola is waar je op moet letten. Zelfs groene thee bevat cafeïne en helaas zit het ook in chocolade. Dit is een kort lijstje met cafeïnegehaltes in sommige populaire gerechten en dranken:

Eten en drinkenGemiddeld cafeïnegehalteHoeveelheid gelijk aan 200 mg cafeïne
Kop instantkoffie 100 mg2 mokken
Kop filterkoffie140 mg1 mok
Kop thee75 mg2 mokken
Kop groene thee50 mg4 mokken
Blikje cola40 mg5 blikjes
Kleine reep pure chocolade25 mg8 repen
Kleine reep melkchocolade10 mg20 repen

Dus als je een gewone chocoladereep hebt gegeten, een blikje cola en een kopje koffie hebt gedronken, dan heb je je geadviseerde limiet al overschreden. Het cafeïnegehalte van merken ketens kan erg verschillen. Bij de ene keten kan de espresso 50 mg bevatten en bij de ander 300mg. Sommige koffiebars serveren ook zeer grote mokken koffie, veel meer dan de gemiddelde 200ml-mok, dus houd daar rekening mee. Let op: Sommige vrij verkrijgbare medicijnen (zonder recept verkrijgbaar) bevatten ook cafeïne, dus zorg ervoor dat je het etiket controleert of laat je informeren door de apotheker.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul aub een opmerking in!
Please enter your name here

een + 16 =