Als kersverse ouders hun baby in hun armen houden, willen ze niks liever dan de beste producten voor hun kind. Dat blijkt ook op de negenmaandenbeurs die vandaag van start is gegaan. Veiligheid is een van de trends.
Babysokjes met een ingebouwde thermometer om de lichaamstemperatuur te meten, luiers van bamboemateriaal dat honderd procent afbreekbaar is en billendoekjes die voor 99,9 procent uit water bestaan. Beursmanager van de negenmaandenbeurs Daniëlle Meester signaleert drie trends dit jaar: “De nieuwe producten spelen in op veiligheid, gemak en duurzaamheid.”
Niet alleen jonge ouders vermijden steeds vaker risico’s, ziet ook Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. “Consumenten willen steeds meer op verschillende vlakken risico’s uitsluiten. Ze sluiten bijvoorbeeld meer verzekeringen af en zorgen dat de beveiliging in orde is voor hun auto’s en huizen.”
Bezorgdheid van ouders
Spelen de producten die op de negenmaandenbeurs worden verkocht ook enkel in op die bezorgdheid of zijn ze daadwerkelijk goed voor de gezondheid van de baby’s? Volgens Carola Siksma-Ruiters, deskundige op het gebied van baby- en kinderproducten en uitgever van het vakblad BabyWereld, is het beide.
“Instanties of het ministerie komen vaak met nieuwe richtlijnen over bijvoorbeeld veilig slapen of het veilig vervoeren van baby’s en kinderen. Natuurlijk spelen fabrikanten daar op in. Op de babymarkt wordt elk jaar een explosie aan nieuwe producten gelanceerd. Ze zijn innovatief én spelen in op de behoefte van ouders.”
Innovatief en handig
Carola Siksma-Ruiters vraagt zich af in hoeverre ouders nog vertrouwen op hun eigen intuïtie als ze teveel afhankelijk zijn producten met technische snufjes. “Vroeger leerde je van je moeder of van een tante hoe je met je baby moest omgaan. Nu halen jonge moeders hun informatie van internet of apps.”
“Maar het is dubbel”, geeft Siksma-Ruiters meteen toe. “We leven in een moderne tijd en die nieuwe technieken die gericht zijn op meer veiligheid bij baby’s zijn ook ontzettend innovatief en handig.”
Ze is er van overtuigd dat Nederlandse vrouwen nuchter genoeg zijn om zelf te bepalen of een product noodzaak is of gewoon ‘voor de leuk’, zoals een Instagram boxkleed dat speciaal is ontworpen voor de perfecte Instagramfoto. “Ik merk dat aanstaande en jonge moeders kritisch zijn. Daarnaast hebben ze altijd nog een moeder of een oma die uit ervaring kan vertellen of een product handig is of puur voor de verwenning.”
Baby innovatieprijzen
Vandaag werden de Baby Innovation Awards uitgereikt. Deze producten zijn beoordeeld op innovatie, gebruiksvriendelijkheid, design en veiligheid. Twee winnaars met reactie van de Consumentenbond:
- De Maxi-Cosi AxissFix Air van Dorel won in de categorie mobility. Het is een autostoeltje met geïntegreerde airbags die het hoofdje en nekje van de baby ondersteunen en beschermen. Consumentenbond: “Als een auto hard remt, blijven de schouders van het kindje in het harnas hangen en komt het nekje naar voren. Deze airbags kunnen een stoeltje wel degelijk veiliger maken omdat er minder druk op het nekje komt te staan. Het is nog beter om het kinderstoeltje omgekeerd in de auto te zetten. Dan wordt het kindje in het stoeltje gedrukt als je remt. Het probleem is alleen dat het niet in alle auto’s past. Hoe goed deze stoel precies is, weten we binnenkort. We verwachten de resultaten van ons onderzoek hiernaar eind mei.”
- De babyfone met camera van Onni Care won in de categorie travel & safety. Het apparaat houdt niet alleen de baby in de gaten als ‘ie slaapt, het houdt ook meteen de groei, ontwikkeling en mijlpalen bij. Consumentenbond: “Deze hebben we niet getest, dus we weten niet of de veiligheid die de fabrikant claimt ook waarheid is. Ze beweren dat het apparaat moeilijk te hacken is. Over de veiligheid lijkt goed nagedacht, maar fabrikanten moeten wel regelmatig met veiligheidsupdates komen.”
Bron: RTL Nieuws