Samen Zwanger - Zwanger in de sauna

Saunabezoek is mateloos populair. Zo blijkt althans uit het Nationaal Saunabezoekers Onderzoek van het horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. Vorig jaar telde ons land zo’n 2 miljoen sauna- en wellnessbezoekers, die samen op jaarbasis ruim 16 miljoen keer van een sauna gebruik maakten. Een artikel over zwanger zijn en saunabezoek.

Hoor jij ook bij al die Nederlanders die regelmatig naar de sauna gaan en ben je inmiddels zwanger, dan wil je vast weten of daar tips en adviezen voor zijn. Die vraag kun je stellen aan je arts of verloskundige, maar natuurlijk ook bij de vele sauna- en wellnesscentra in ons land. Op hun websites kom je allerlei nuttige tips en adviezen over zwangerschap en saunabezoek tegen. Zo wordt bijvoorbeeld met nadruk geadviseerd om met saunabezoek te wachten tot na het eerste trimester (week 1 t/m week 13) van je zwangerschap, want dat is beter voor jou en je baby. Ben je die periode voorbij, voel jij je goed en zijn er geen complicaties, dan kun je net als voorheen gewoon van je saunabezoek genieten en je lekker ontspannen. Ga je reserveren, geef dan even door dat je zwanger bent. Dan krijg je extra advies en kun je naar keuze gebruik maken van speciale behandelingen.

Luister naar je lichaam

Veel sauna- en wellnesscentra hanteren lijstjes met zinvolle do’s & don’ts als je zwanger bent en naar de sauna gaat. Die hebben allemaal te maken met je veranderende hormoonhuishouding als je in verwachting bent. Wat je moet voorkomen is een te hoge lichaamstemperatuur. Gebruik daarom alleen sauna’s met een lagere temperatuur. Of ga niet te hoog in de sauna zitten, maar gebruik alleen het laagste bankje. Daar is het wat koeler en je kunt sneller naar buiten als je dat wilt. Ook wordt een infrarood-sauna afgeraden. Een ander advies is om per keer maximaal 10 minuten in de sauna te blijven zitten om te voorkomen dat je oververhit raakt of teveel gaat transpireren. En wil je eruit om af te koelen, doe dat dan niet te plotseling, maar rustig aan en gelijkmatig. Of, met andere woorden, geniet volop van de sauna, maar blijf naar je lichaam luisteren. Saunabezoek is geen wedstrijd in wie het langst kan blijven zitten.  

Voordelen

Zeker als je eerder al regelmatig naar de sauna ging, kun je daar ook als je in verwachting bent -en rekening houdend met het bovenstaande-  volop van genieten. Naast de heerlijke, intense ontspanning is er ook de positieve stimulans van je bloedsomloop. En daarmee automatisch die van je kindje. Ook het kwijtraken van een teveel aan vocht door transpireren helpt mee voor een goed en ontspannen gevoel. Pas in de laatste weken van je zwangerschap moet je er rekening mee houden dat je geen dompelbaden, jacuzzi’s en dergelijke kunt gebruiken. Je kunt dan al wat ontsluiting hebben waardoor de kans bestaat dat er infecties optreden. Daarvoor in de plaats is het in deze periode beter om je af te koelen onder de douche.

De sauna is daarnaast ook gewoon goed voor je immuunsysteem. Handig met de natuurlijke aanpak van allerlei virussen.

Ofwel, ga lekker genieten als je dat wilt en als dat kan. En wil je niet in de sauna, dan heeft je sauna- of  wellnesscentrum ongetwijfeld andere ontspanningsprogramma’s en -behandelingen voor je.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul aub een opmerking in!
Please enter your name here

14 − zes =