Samen Zwanger_5 maanden oud_week 4

Je baby ziet en hoort de wereld om hem heen nu bijna net zo goed als jij. Zijn communicatievaardigheden breiden zich ook snel uit. De geluiden die hij maakt kunnen zijn houding of reacties op bijvoorbeeld geluk, gretigheid of zelfs tevredenheid aantonen. Op deze leeftijd brabbelt ongeveer de helft van de baby’s en herhalen ze één lettergreep, zoals ba, ma, ga of andere medeklinker-klinkercombinaties. Sommige baby’s zullen zelfs een nieuwe lettergreep toevoegen, waardoor de geluiden die ze maken complexer worden.

Je kunt je baby aanmoedigen door naar hem terug te brabbelen en er een spelletje van te maken. Of, als je een lettergreep hoort die je niet kunt herkennen, reageer dan enthousiast met iets als: “Ja, dat is een auto! Zie je hoe mooi rood die is?” Je baby zal het leuk vinden als je tegen hem blijft praten.

Omgaan met een slaapgebrek

Als je slaapgebrek hebt, is het erg moeilijk om goed te blijven functioneren. Vrienden of collega’s die nog geen ouder zijn, hebben misschien nauwelijks een idee van waar je mee te maken hebt. Dit zijn voorbeelden van manieren om met een slaapgebrek om te gaan:

Meer slaap voor je baby

Op deze leeftijd kunnen sommige baby’s de hele nacht doorslapen of, als ze wakker zijn geworden, weer snel in slaap vallen. Als je baby dit nog niet kan, kunnen de slapeloze nachten hun tol eisen, dus het is een goed idee om slaaptrainingsmethoden uit te proberen (een methode die goed bij je gezinssituatie past).

Meer slaap voor jou

Probeer een paar van de volgende trucs:

  • Maak tijd voor een ​​kort dutje tijdens je pauzetijd op het werk (als dat mogelijk is) of tijdens het dutje van je baby als je thuis bent;
  • Vereenvoudig of geef wat dagelijkse klusjes uit handen zodat je een pauze kunt krijgen;
  • Ga vroeg naar bed en laat je partner de baby ‘s avonds in zijn bedje leggen;
  • Probeer elke dag op dezelfde tijd wakker te worden en te gaan slapen.

Slaap kwalitatief goed

Praat met je arts over kruidenremedies en slaapmiddelen als je moeite hebt om in slaap te vallen. Soms is een rust van enkele nachten alles wat je nodig hebt om je lichaamsklok te resetten. Dit kun je doen om eerder in slaap te vallen of beter te slapen:

  • Zorg dat je matras comfortabel ligt – als een matras acht tot tien jaar oud is, is het misschien tijd voor een nieuwere, stevigere matras;
  • Pas het licht, de temperatuur en het geluid in je slaapkamer naar wens aan. Over het algemeen geldt: hoe donkerder, koeler en stiller het is, hoe beter;
  • Ontspan voor het slapen gaan, zodat je sneller in slaap kunt komen en beter kunt slapen. Manieren om te ontspannen zijn: het drinken van warme melk, het beoefenen van yoga, stretchen, progressieve spierontspanning, diep ademhalen, een bad nemen en een massage krijgen;
  • Eet voedzame maaltijden en lichte snacks, vermijd laat op de dag cafeïne;
  • Probeer je moeilijke of vermoeiende taken vroeg op de dag te doen en ontspan zodra de dag aanbreekt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul aub een opmerking in!
Please enter your name here

20 − achttien =