Bevallen. We weten nu allemaal wel dat het niet over rozengeur en maneschijn gaat. De een ervaart het wat heftiger dan de ander. Het nare is dat je niet weet wat je te wachten staat. Ben je zwanger van je eerste kindje en kijk je (angstig) tegen de bevalling op? Wat kun je eigenlijk verwachten? En hoe kun je bevallingspijn het beste doorstaan? Een bevalling ziet er op de televisie erg heftig uit. Ontelbaar vrouwen zijn jou al voorgegaan, dan kun jij het toch ook!

Opbouw van weeën

De pijn van een bevalling maak je natuurlijk niet dagelijks mee. Het is een ander soort pijn dan je gewend bent. Tussen de weeën door heb je tijd om even bij te komen. Eigenlijk heb je maar 10 tot 15 weeën per uur. De weeën worden steeds sterker en ook de pijn bouwt langzaam op. Maak je niet te druk, je pijngrens verschuift, waardoor je aan de pijn gewend raakt. Denk er bij elke wee aan dat je dichter bij het einde komt. Je kunt dan eindelijk je kindje bewonderen.

Ontspan!

Tijdens de bevalling en andere heftige, langdurige lichamelijke activiteiten maakt je lichaam endorfine aan. Endorfine zorgt ervoor dat je een goed gevoel krijgt en dat de (bevallings)pijn onderdrukt wordt. Maar je lichaam heeft niet genoeg tijd om voldoende endorfine aan te maken als de bevalling razendsnel gaat. Hier heb je helaas geen invloed op. Het beste wat je kunt doen, is proberen te ontspannen en je over te geven aan de pijn. Als je je verzet tegen de pijn, krijg je minder endorfine in je lichaam. Bovendien maakt je lichaam adrenaline aan door de stress en dit belemmert de hormonen die de weeën opwekken. Hierdoor duurt de bevalling langer. Als je zelfverzekerd en zonder al te veel angst de bevalling ingaat, vang je de weeën beter op en verloopt de bevalling sneller. Dit kun je oefenen door een zwangerschapscursus te volgen.

Leuk weetje: de stof endorfine wordt ook bij het eten van vetten en suikers aangemaakt. Daarom kan het eten van chocolade en ijs je een prettig gevoel geven

Angstgedachten

Om angstgedachten te laten verdwijnen, kun je het beste alle negatieve verhalen en gedachten van je afzetten en op zoek gaan naar positieve bevallingsverhalen. Je kunt ook een mindfullness cursus volgen om de angstgedachten uit te bannen. Ook is goede steun van je omgeving van essentieel belang voor een goed verloop van de bevalling. De bevalling is beter te verdragen en het gaat sneller voorbij als er mensen aanwezig zijn die je volledig kunt vertrouwen. Hierbij is het belangrijk dat jouw partner weet wat hij kan verwachten. Verlies ook niet de rol van de verloskundige uit het oog! De verloskundige helpt je bijvoorbeeld om van houding te veranderen en kan nek- en rugpijn door het geven van een massage wegnemen. Bovendien kun je met haar bespreken of je medicatie wilt om de pijn (voor een groot deel) te verminderen.

Vertrouw op jezelf en op elkaar. Hoeveel pijn het ook doet en hoe lang het ook duurt, het is de moeite waard. Je kunt het!

Een aantal handige bevallingstips:

  • Volg een zwangerschapscursus. Door het volgen van zo’n cursus weet je precies wat je te wachten staat;
  • Luister naar positieve bevallingsverhalen en negeer de horrorverhalen;
  • Ga fit de zwangerschap in. Fitte vrouwen houden een bevalling beter vol;
  • Vertrouw op jezelf;
  • Zoek de warmte op en neem een comfortabele houding aan;
  • Wees optimistisch: je kunt je baby snel bewonderen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul aub een opmerking in!
Please enter your name here

3 × 2 =