Samen Zwanger - Extra aandacht voor jou en je body

En nu over jou!

In ‘Samen Zwanger’ vind je allerlei artikelen over zwangerschap, bevalling en kraamperiode. Nuttige, zinvolle en gefundeerde informatie, vaak afkomstig van zorgprofessionals. In dit artikel willen wij het echter nu eens over jou hebben. Over hoe het met je gaat. Over hoe jij je voelt en omgaat met al die veranderingen. Al die aandacht voor jou hebben wij vertaald in verschillende tips die je helpen om beter in je vel te zitten.

 

Je zwangerschap is een tijd waarin jij jezelf eindeloos veel vragen stelt, zeker bij de eerste keer. Over veranderingen in je lichaam. Over wat wel en niet mag. Over wat verstandig is als je wilt sporten. Over wat je het beste kunt eten en drinken. Je bent voortdurend op zoek naar antwoorden, maar iedereen is verschillend. Vandaar ons advies: relax. Voel jij je goed en verloopt je zwangerschap zonder grote problemen? Zet al dat gepieker dan eens opzij en geniet van je vrije momenten. Kom tot rust, houd je gezond- en fitheid in de gaten en verwen jezelf eens lekker.

Holistisch leven

Ken je het begrip ‘holistisch’? Het komt van het Griekse woord holon, ofwel ‘het geheel’. Een geheel waarin alles met elkaar verbonden is en waarvan jij deel uitmaakt. Als je holistisch leeft ga je uit van je eigen kracht, accepteer je wie je bent en ben je lief voor jezelf, waardoor je een sterke schakel in dat geheel bent. Praktisch gezien betekent dit, dat  een goede gemoedstoestand, verantwoorde voeding en een goede lichamelijke gezondheid sámen essentieel zijn om zo goed mogelijk in je vel te zitten en die sterke schakel te vormen.

Lichamelijke gezondheid

Doe je aan sport? Dan eet en drink je waarschijnlijk ook verantwoord. Vraag in elk geval om deskundig advies en een aangepast trainingsschema. Beweeg je weinig, begin er dan mee. Dat helpt bij gewichtsbeheersing, houdt je spieren soepel (er) en je voelt je fitter.

Tip: lees het artikel over zwangerschapsyoga in dit magazine.

Pas op dat je bij het sporten niet oververhit raakt en stop met trainen van je rechte buikspieren als je drie maanden zwanger bent. Twee tot drie keer per week sporten is goed voor je. Wil je wat anders, zoek dan eens op het internet naar holistische sportscholen die, naast aangepaste workouts voor elke fase van de zwangerschap, ook advies op het gebied van voeding en leefstijl geven. Keus genoeg, maar laat je altijd goed voorlichten en begeleiden!

Voeding, vitamines en mineralen

Natuurlijk drink je geen alcohol (meer) sinds je zwanger bent. Gestopt met roken ben je ook en je eet verantwoord. Ben je op zoek naar nuttige tips op dit gebied, dan vind je die in dit magazine en natuurlijk ook op het internet, zoals op voedingscentrum.nl. Tijdens je zwangerschap heb je een grotere behoefte aan vitamines en mineralen, met name aan foliumzuur. Een aantal merken babyverzorgingsproducten biedt multivitaminen speciaal voor a.s. mama’s aan.

Pak je momenten

Velen hebben het druk, druk, druk en leven met hun agenda. Geldt dat ook voor jou, probeer dan je dagen in een wat rustiger tempo te plannen. Vermijd teveel haast, laat je niet opjagen en pak je momenten, die je kunt vullen met wandelen, een terrasje pakken, bijkletsen met vriendinnen of een middagdutje. Voldoende slaap is belangrijk; probeer minstens acht uur per etmaal te slapen.

En na de bevalling?

Na je bevalling wil je de routine van sport en bewegen weer oppakken, nu om ‘back in shape’ te komen. Vraag je  sportschool of fitnesscentrum naar de mogelijkheden. Bij sommige kun je zelfs je kindje meenemen, hebben ze dieetadviezen voor als je borstvoeding geeft en daarna, en bieden ze coaching aan. Dat laatste kan een uitkomst zijn als onzekerheden en allerlei goedbedoelde adviezen je in de weg zitten. Dan is het fijn om met een coach te kunnen sparren over jouw gedachten over moeder zijn, omgaan met gebroken nachten, veranderingen in je relatie, borstvoeding en als je baby vaak huilt. Daarbij telt alleen jouw waarheid en wissel je van gedachten met je coach.

 

Je ziet: mogelijkheden genoeg om goed voor jezelf te zorgen. Tijdens je zwangerschap en daarna. Het enige wat jij hoeft te doen is deze activiteiten in je drukke leven in te plannen en je eraan te houden. Het gaat immers om jou!

 

banner Samen Zwanger - bbb health boutique

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul aub een opmerking in!
Please enter your name here

19 − 9 =