Samen Zwanger - Zwangerschapsgym: Zwanger en in vorm

Of je nu wel, niet of wat minder met sport bezig bent, duidelijk is dat je tijdens je zwangerschap en als voorbereiding op de bevalling veel baat hebt bij lichamelijke oefeningen en beweging. Met direct daarbij de waarschuwing dat je er goed aan doet om te zware trainingen te vermijden. Met mate dus. In een tempo waarbij jij je goed blijft voelen.

Ook hier geldt: raadpleeg altijd je arts of verloskundige voor een goed advies. Zeker als je nooit eerder hebt gesport. Heb je dat wel, bijvoorbeeld op een sportschool of fitnesscentrum, dan zul je daar ongetwijfeld antwoord kunnen krijgen op je vraag over wat nu de beste trainingen zijn tijdens je zwangerschap. Het is echter ook duidelijk dat je, naarmate je langer zwanger bent, je eerder moe zult voelen en het net lijkt of alles je in de weg gaat zitten. Daarom is het een goede raad om rustig aan èn de juiste oefeningen in een jou passend tempo te doen.

Veranderingen

Als je zwanger bent treden veranderingen in je lichaam op waarmee je rekening moet houden als je gaat sporten. Dat geldt natuurlijk voor je buik, maar ook voor je gewrichten en je rug. Dat hoeft je er echter niet van te weerhouden om aan sport te blijven doen. Integendeel zelfs, door sporten en bewegen blijf je fit en sterk en verlaag je het risico op zwangerschapsvergiftiging en zwangerschapssuikerziekte. Regelmatig bewegen, bijvoorbeeld door te gaan wandelen, een stukje te fietsen en te zwemmen, kun je gedurende de gehele zwangerschap volhouden en is absoluut een aanrader. Wordt het je teveel, dan kun je eenvoudig afbouwen door gewoon wat minder ver te lopen of te fietsen. Of wat minder baantjes in het zwembad te trekken.

Vuistregels

Een paar vuistregels zijn er wel. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je het tijdens het sporten niet te warm krijgt en dat je hartslag op een normaal niveau blijft. Denk er ook aan dat je op de dagen dat je gaat sporten voldoende koolhydraten binnenkrijgt en dat je tijdens het sporten regelmatig water drinkt. Een no-go zijn het trainen van je rechte buikspieren, lang op je rug liggen en lang in dezelfde positie staan. En natuurlijk ook sporten waarbij je kunt vallen, zoals schaatsen en paardrijden.

Maatwerk

Heb je het idee dat de sportschool je toch te weinig maatwerk biedt, dan kun je bijvoorbeeld ook terecht bij de ZwangerFit®-training. Deze training, ontwikkeld door de NVFB, de beroepsvereniging van bekkenfysiotherapeuten, biedt een programma op basis van zwangerschapsgym, inzicht in bekkenpijn en bekkenbodemproblemen, aerobic en fitness. Je kunt er je hele zwangerschap aan meedoen, waarbij je gericht je bekken- en bekkenbodemspieren traint en deskundig advies krijgt. Google op ZwangerFit en je vindt een groot aantal adressen waar je voor deze training terecht kunt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul aub een opmerking in!
Please enter your name here

5 × 4 =