Samen Zwanger - Zwanger en zwemmen, een gezonde combinatie

Even dat moment van gewichtloos ontspannen, gezond bewegen en het gevoel hebben er weer dagen tegenaan te kunnen. Hoe heerlijk is dat? Zwangerschapszwemmen in warm water is een fantastische manier van inspannen, ontspannen en deskundige begeleiding in één.

Bij zwangerschapszwemmen draait alles om actief blijven bewegen en op peil houden van je conditie. Daarbij word je enorm geholpen door het relaxte gevoel van gewichtloosheid; je wordt als het ware ‘gedragen’ door het water. Wat je aan lichaamsbeweging op de grond niet meer of steeds minder goed lukt, door het verslappen van je banden en pezen, het groeiende gewicht van je buik en je rug die steeds meer gaat protesteren, lukt je in het water veel beter. Sterker nog, in het water verdwijnen die problemen gewoon, terwijl je door de watertemperatuur van ± 30°C heerlijk ontspant. Daardoor kun je tot ver in je zwangerschap en bijna tot aan de bevalling met zwangerschapszwemmen doorgaan.

Diverse vormen

Zwangerschapszwemmen is er in diverse vormen. Naast zwangerschap aerobics in het zwembad, waarbij alles is gericht op bewegen en conditie, kun je daar vaak ook meedoen aan zwangerschapsgymnastiek met ademhalingsoefeningen, in combinatie met informatie over zwangerschap en bevalling. En zo zijn er meer mogelijkheden, waaronder het meenemen van je partner. In veel zwembaden kan die ook mee komen doen. Leuk! Voor een rondgang langs alle zwembaden die zwangerschapszwemmen in de een of andere vorm aanbieden is dit artikel te kort, maar het internet levert voldoende informatie op om in jouw omgeving een zwembad te vinden waar je aan zwangerschapszwemmen en bijbehorende programma’s kunt meedoen.

Zwangerschap-Watsu (water shiatsu)

Veel zwembaden hebben zelf een vorm van zwangerschapszwemmen ontwikkeld, vaak samen met verloskundigen. Of je kunt er terecht voor programma’s als ‘AquaFit® voor Zwangeren’. Ook zijn er combinaties van zwangerschapszwemmen met bijvoorbeeld ‘Zwangerschap-Watsu’ (water shiatsu). Een heerlijke ontspanning voor lichaam en geest in warm water van ruim 33° C, waarbij je wordt gedragen, rustig bewogen en gemasseerd. Je rug wordt ontlast, je wervelkolom en gewrichten worden soepel bewogen en je lichaam wordt gerekt en gestrekt in vloeiende bewegingen. Daarbij gaat je kindje in je buik mee in de ontspanning en gaat het lekker bewegen.

En na de bevalling?

Tijdens je zwangerschap zijn er dus mogelijkheden genoeg om te blijven zwemmen of daarmee te beginnen. En vaak ook nog eens bij jou in de buurt. Bekijk het aanbod, de inzichten en ideeën op het gebied van zwangerschapszwemmen, de uren en wat het kost eens op het internet. Zo zijn er zwembaden waar je naast plezierig en ontspannen werken aan je conditie, ook terecht kunt voor aqua joggen, aquarobics en om straks als jonge ouders samen met jullie kindje mee te doen aan baby-, peuter- en kleuterzwemmen.

Ook is het zwembad ideaal om na de bevalling met aquafitness back in shape te komen. Een aquafitness-les is heel anders dan zwangerschap aerobics waarbij je niet veel springt en je rechte buikspieren ontziet. Met aquafitness probeer je de rechte en schuine buikspieren juist weer te verstevigen en is het terug in conditie brengen van het lichaam het doel. Trouwens, nu we het toch over baden en zwemmen hebben: wanneer kun jij zelf na je bevalling eigenlijk weer in bad? Het antwoord daarop is in de meeste gevallen rond de zes weken na de bevalling. Of in elk geval vanaf het moment dat je gestopt bent met vloeien. Je verloskundige kan je daar meer over vertellen.

Zwemmen met je baby

Je ziet het wel eens op televisie; een baby’tje dat lekker in het water dobbert, onder water gaat en spelenderwijs met een grote glimlach weer boven water komt. Samen met moeder en/of vader genieten van lekker warm water. Dat ‘zich als een visje in het water’ voelen roept nog wel eens vragen op. Veel jonge ouders vinden het eng, hebben twijfels en vragen zich af of het wel veilig is. Is dat terecht? En waar moet je op letten als jullie wèl met je kindje willen gaan zwemmen?

Rustig opbouwen

Nog een goede tip: bouw de waterpret met je baby rustig op. Lukt het en hebben jullie het samen in het water enorm naar je zin, dan zul je zien dat babyzwemmen heel erg goed is voor jullie onderlinge band, voor de gezondheid en de fysiek van jullie kind (en van jullie zelf) en voor een ideale start om straks goed te kunnen zwemmen. Bovendien kun je er gewoon mee door blijven gaan; peuter- en kleuterzwemmen zijn er namelijk ook. Vraag ernaar bij een zwembad bij jou in de buurt en bedenk dat een kind dat zich veilig voelt in water en over zwemvaardigheden beschikt, minder risico loopt als het om welke reden dan ook een keer in het water terecht komt. Geen overbodige luxe in ons waterrijke land!

Tip!

Het zwembad is ideaal om na de bevalling met aquafitness back in shape te komen. Een Aquafitness-les is heel anders dan zwangerschap aerobics waarbij je niet veel springt en je rechte buikspieren ontziet. Met aquafitness probeer je de rechte en schuine buikspieren juist weer te verstevigen en is het terug in conditie brengen van het lichaam het doel.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul aub een opmerking in!
Please enter your name here

5 × 5 =