Samen Zwanger - De eerste 1001 dagen cruciaal

Het krijgen van een kindje is voor ouders een van de belangrijkste gebeurtenissen in hun leven. De eerste 1001 dagen – geteld van de bevruchting tot zijn 2e verjaardag – zijn cruciaal voor een goede ontwikkeling van je kind. Waarom het van belang is om goed geïnformeerd te zijn en de vergaarde kennis toe te passen? Dat leggen we je in dit artikel uit.

Een gezonde leefstijl, ook vóór de zwangerschap

Natuurlijk wil jij als ouder het beste voor je kind. Al vóór de zwangerschap zorgt een gezonde levensstijl van beide ouders voor een goede start. Ook tijdens en na de zwangerschap blijft dit van belang. Sommige veranderingen in je leefstijl kunnen zelfs je baby beschermen tegen bepaalde gezondheidsproblemen. Ook voordat je zwanger bent, kun je terecht bij de verloskundige. Zij beantwoordt al je vragen over (gezond) zwanger worden tijdens het kinderwensspreekuur.

Stop met je slechte gewoonten

Roken en het consumeren van alcohol kan leiden tot een miskraam of ernstige gezondheidsproblemen bij je baby. Ook is het beter om minder cafeïne te consumeren. Je huisarts zal je voldoende niet-oordelende ondersteuning kunnen geven.

Verbeter je dieet

Vanaf het moment dat je zwanger wordt, heeft je opgroeiende baby de juiste balans aan voedingsstoffen nodig om zijn ontwikkeling te ondersteunen. Houd je aan een gezond en gevarieerd dieet, want overgewicht of ondergewicht kan leiden tot gezondheidsproblemen voor jou en je baby. Ook is het verstandig om foliumzuur al vóór de zwangerschap in te nemen.

Sport regelmatig

Het is belangrijk om voldoende te bewegen. Dit geeft je niet alleen meer energie, maar fit blijven zal je ook helpen om een ​​gezonde zwangerschap te hebben. Het kan je kansen op een vaginale bevalling (in plaats van een keizersnede) zelfs vergroten.

Tijdens de zwangerschap

 Als je zwanger bent, heb je niet alleen de verantwoording over je eigen gezondheid, maar ook die van je baby. Probeer een paar dingen te vermijden, gezond te eten en regelmatig te bewegen:

Gezond eten en bewegen

Gezond en gevarieerd eten is goed voor je, zeker als je in verwachting bent. Als je zwanger bent eet je baby met je mee. Daarom is het ook zo belangrijk dat je, gezond eet als je zwanger bent. Ook belangrijk: begin direct met slikken van foliumzuur en vitamine D. Bovendien is er een aantal producten die je beter niet kunt eten, zoals: rauw vlees, leverproducten, diverse vissoorten, zachte kazen, enzovoorts. Verder is het belangrijk dat je groenten en fruit goed schoonmaakt voordat je het eet.

Wie fit en uitgerust aan de bevalling begint, zal ook sneller herstellen. Blijf zo lang mogelijk je eigen sport beoefenen. Doe je niet aan sport? Dan kun je je beweging ook uit de dagelijkse bezigheden halen. Bijvoorbeeld, fietsen, traplopen of wandelen. Als je regelmatig een (stevige) wandeling maakt van zo’n twintig minuten, dan train je je lichaam optimaal en blijf je fit tot het einde van je zwangerschap. Daarnaast is wandelen een goede training voor je lage rug en bekken. Ook zijn er verschillende zwangerschapscursussen die hier aandacht aan besteden.

Roken, alcohol en drugs

Roken

Als je zelf schadelijke stoffen binnenkrijgt, krijgt je baby deze ook binnen. Bij je baby blijven ze langer in het bloed zitten en is de schade groter, omdat de organen nog niet volgroeid zijn. Door de nicotine en koolmonoxide krijgt de baby minder zuurstof en minder voedingstoffen binnen.

Alcohol

Bij het consumeren van alcohol, wordt de alcohol direct via het bloed opgenomen en pas in de lever afgebroken. Bij een zwangere vrouw circuleert de alcohol ook door het bloed in de placenta en komt het in aanraking met de baby. Na het drinken van alcohol heeft je kindje hetzelfde promillage als de moeder.

Drugs

Verslaafden krijgen last van infecties, zoals HIV en hepatitis B en C. Ook krijgen zij meestal niet genoeg voedingsstoffen binnen en is hun hygiëne vaak niet al te best. Het gaat dus niet alleen om de drugs, maar ook om de leefomstandigheden.

Medicijnen

Het is van groot belang dat je informatie over je medicijnen aanvraagt bij je huisarts of navraag doet bij de verloskundige of gynaecoloog. Bepaalde soorten medicijnen kunnen schadelijke gevolgen voor je kindje hebben.

Ná de zwangerschap

Een veilige hechting is erg belangrijk voor een mensenleven. Kinderen die een goed en veilig gehecht zijn, ontwikkelen zich dan ook gezonder en hebben later minder kans op mentale gezondheidsproblemen. Daarom is het belangrijk om je kind in een veilige omgeving op te voeden en hem de nodige liefde, zorg, aandacht en stimulatie te geven.

Huid-op-huidcontact

Huid-op-huidcontact met je kindje geeft niet alleen een fijn gevoel, maar heeft ook invloed op zijn slaapgewoonten, immuniteit, stressniveaus en meer. Ook kan dit contact opmerkelijke gezondheidsvoordelen voor je kindje opleveren.

Vroeg huid-op-huidcontact is bijvoorbeeld belangrijk voor de ontwikkeling van de darmflora van je kindje – de biljoenen bacteriën en organismen die we op onze huid, in onze luchtwegen en maag-darmkanaal hebben. Huid-op-huidcontact met je kindje bevordert een vroege bescherming tegen infecties, omdat zijn immuunsysteem reageert op de bacteriën op jouw huid. Daardoor krijgen micro-organismen die in verband staan met medische condities als allergieën en astma, minder kans. Huid-op-huidcontact helpt ook zijn hersenen te ontwikkelen. Essentiële zenuwbanen worden erdoor gestimuleerd, emoties worden aangeleerd en de vorming van zijn geheugen wordt erdoor geactiveerd. Lekker knuffelen dus!

Meer informatie?

Neem dan contact op met je verloskundige en neem een kijkje op de website van de GGD of de Verloskundige.

Bron: GGD, de Verloskundige

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul aub een opmerking in!
Please enter your name here

4 × 1 =