Week 5

0
300

Samen Zwanger _ 5 weken zwanger - trimester 1 week 5 foto (3)Samen Zwanger _ 5 weken zwanger - trimester 1 week 5 foto (1)Samen Zwanger _ 5 weken zwanger - trimester 1 week 5 foto (2)

Hoe je baby groeit

Je bent nu 5 weken zwanger en je merkt waarschijnlijk al een paar zwangerschapssymptomen op. Je baby is nu ongeveer 5 mm lang en is net zo groot als een peperkorrel. De hersenen en ruggengraat zullen zich in een hoog tempo ontwikkelen. Het hartje van je baby begint binnenkort echt met kloppen en als je de komende weken een vroege scan hebt, kun je het ook zien flikkeren op de monitor.

Het ectoderm, het mesoderm en het endoderm

Diep in je baarmoeder groeit je embryo in een razend tempo. Op dit punt heeft hij ongeveer de grootte van een sesamzaadje en lijkt hij meer op een klein kikkervisje dan op een mens. Hij is nu opgebouwd uit drie lagen – het ectoderm, het mesoderm en het endoderm – die later al zijn organen en weefsels zullen vormen.

De neurale buis, waaruit de hersenen, het ruggenmerg, de zenuwen en de ruggengraat van je baby zullen ontkiemen, begint zich te ontwikkelen in de bovenste laag: het ectoderm. Zijn hart en bloedsomloop beginnen zich te vormen in de middelste laag of het mesoderm. (Deze week begint zijn kleine hartje zich in kamers te splitsen en bloed te pompen.) Het mesoderm zal ook de spieren, het kraakbeen, het bot en het onderhuidse weefsel van je baby vormen. De derde laag of endoderm groeit uit tot zijn spijsverteringskanaal, ademhalingsstelsel en urinewegstelsel. In de tussentijd zijn de primitieve placenta en de navelstreng, die je baby van voedingsstoffen en zuurstof voorzien, al aan het werk.

Hoe je leven verandert

Je kunt al wat zwangerschapgerelateerde ongemakken opmerken. Veel vrouwen hebben last van pijnlijke borsten, vermoeidheid en moeten vaak plassen. Je kunt ook misselijk zijn, hoewel de kans groter is dat je daar in komende weken pas last van hebt. De buitenwereld zal geen enkel teken zien van de ontwikkelingen die zich in jou voordoen, alleen dat je geen alcohol consumeert.

De signalen zijn nu waarschijnlijk al doorgedrongen en je beseft dat je waarschijnlijk zwanger bent, maar vrouwen met een onregelmatige cyclus kunnen nog steeds in een onzekere periode zitten, bijvoorbeeld door ziekte, misselijkheid, (over)vermoeidheid en borsten die naar aanvoelen.

Als je al weet dat je zwanger bent, maak je je misschien zorgen of ben je bang over hoe je zwangerschap vordert, met name omdat je in dit stadium nog geen controles hebt gehad. Probeer je te ontspannen, neem rust, eet gezond en vraag een gesprek aan bij de huisarts als je je erg zorgen maakt.

Fit blijven en actief zijn

Tijdens de zwangerschap is het erg belangrijk om fit te blijven en actief te zijn. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de baby. Bovendien verlopen de bevalling en geboorte dan wat gemakkelijker. Ook kun je de sport die je uitoefende vóór de zwangerschap blijven doen, tenzij het een contactsport is of als het teveel risico’s met zich meebrengt. Je kunt je ook aanmelden voor een zwangerschapssport.

Meer informatie over: Een gezonde zwangerschap

Deze eerste maanden van de zwangerschap zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling van je baby. Door nu een paar belangrijke stappen te zetten, kun je de gezondheid van je baby en die van jezelf helpen beschermen. Zorg ervoor dat je zo vroeg mogelijk prenatale zorg krijgt en blijf op de hoogte van je afspraken. Goede prenatale zorg is essentieel voor de gezondheid van je baby en voor die van jou. Tijdens je eerste prenatale bezoek (meestal rond de acht weken) zul je worden gescreend op bepaalde aandoeningen die tot complicaties kunnen leiden.

Vitamine

Neem je prenatale vitamine. De meeste prenatale supplementen bevatten meer foliumzuur, ijzer en calcium dan je in standaard multivitaminen vindt. Zwangere vrouwen hebben meer van deze voedingsstoffen nodig. Overdrijf niet met deze vitaminen, wat dat kan schadelijke gevolgen hebben.

Foliumzuur

Ook is het belangrijk om voldoende foliumzuur binnen te krijgen; als je zwanger probeert te worden en tijdens je eerste trimester. Foliumzuur beschermt je ongeboren kindje tegen ernstige geboorteafwijkingen. Je kunt foliumzuur binnenkrijgen door vitamines en verrijkte voedingsmiddelen, zoals pasta’s, brood en granen.

Medicijnen

Raadpleeg je arts over de medicijnen die je gebruikt, zelfs supplementen en kruiden. Veel medicijnen, zelfs de medicijnen die zonder recept verkrijgbaar zijn, zijn niet veilig om te gebruiken tijdens de zwangerschap. Als je medicijnen gebruikt om een ​​chronische aandoening te behandelen, stop er dan niet zomaar mee.

Stop met roken

Stop met roken. Roken verhoogt het risico op een groot aantal problemen, waaronder een miskraam, placenta-problemen en vroeggeboorte. Het vertraagt ​​ook de foetale groei en verhoogt het risico op doodgeboorte en kindersterfte.

Stop met alcohol drinken

Stop met alcohol drinken. Zelfs één drankje per dag kan de kans op een laag geboortegewicht vergroten. Niemand weet precies hoe schadelijk de kleinste hoeveelheid alcohol voor een (onvolgroeide) baby kan zijn, dus sla alcohol helemaal over.

Gevaren

Houd er rekening mee dat sommige reinigingsproducten, pesticiden, oplosmiddelen en lood in drinkwater uit oude leidingen ook schadelijk kunnen zijn. Praat met je arts of verloskundige over je dagelijkse routine, zodat je manieren kunt bedenken om gevaren in je huis en op je werk te voorkomen of te elimineren.

Maak een prenatale afspraak

Als je dit nog niet hebt gedaan, is het tijd om een ​​arts of verloskundige te kiezen en je eerste afspraak te maken. Om je voor te bereiden, noteer je de eerste dag van je laatste menstruatie (zodat ze je bevallingsdatum kan berekenen) en begin je met het maken van een lijst met alle vragen die je wilt stellen. Praat met familieleden (ook die van je partner) over hun medische geschiedenis. Je verloskundige wil weten of er chronische aandoeningen en/of genetische afwijkingen in je familie voorkomen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul aub een opmerking in!
Please enter your name here

vijftien − negen =