Week 18

0
283

[metaslider id=593]

Hoe je baby groeit

Je baby is in week 18 ongeveer 20 centimeter en weegt ongeveer 190 gram (ongeveer de grootte van een paprika). Je baby is al heel druk bezig om zijn armen en benen te buigen – bewegingen die je komende weken steeds meer zult opmerken. Zijn bloedvaten zijn zichtbaar door zijn dunne huid en zijn oren zitten nu op de goede plek. Een beschermende laag myeline begint zich rond de zenuwen te vormen, een proces dat nog zeker tot een jaar na de zwangerschap duurt. Als je een meisje hebt, worden haar baarmoeder en eileiders gevormd en worden deze op hun plaats gehouden. Als je een jongen hebt, kun je de genitaliën al zien, maar die kan hij tijdens een echo voor je verbergen.

Hoe je leven verandert

Hongerig? Een toename in eetlust en hunkeren naar een specifiek soort eten komen rond deze week bij veel vrouwen voor. Kies maaltijden en snacks die rijk zijn aan voedingsstoffen. Rond deze tijd zit grotere en comfortabele kleding ook lekkerder, omdat je baby en taille groeien. Je cardiovasculaire systeem ondergaat ingrijpende veranderingen en tijdens dit trimester zal je bloeddruk lager zijn dan normaal. Spring niet te snel op vanuit een liggende of zittende positie, want dan kun je duizelig worden. Vanaf nu kun je het beste, als je gaat liggen, op je zij liggen of op zijn minst gedeeltelijk schuin naar één kant. Probeer een kussen achter je, onder je heup of bovenbeen te plaatsen.

Nog geen echo gehad?

Als je in het tweede trimester nog geen echo hebt gehad, zal dit waarschijnlijk binnenkort gebeuren. Je verloskundige kan op deze pijnloze manier de groei van je baby controleren, kijken of er sprake is van bepaalde geboorteafwijkingen, de placenta en navelstreng controleren, de bevaldatum uitrekenen en kijken hoeveel baby’s je draagt. Tijdens dit onderzoek zie je je baby misschien bewegen of op zijn duim zuigen. Breng je partner mee en vraag om een uitdraai voor het eerste fotoalbum van je baby!

Meer informatie over: Sporten tijdens de zwangerschap

Het is erg belangrijk om ook tijdens de zwangerschap fit te blijven en op een juiste manier te bewegen. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die sporten tijdens de zwangerschap makkelijker bevallen en minder kans hebben op het krijgen van bekkenpijn. Dit klinkt vast als muziek in je oren. Vaak zijn de normale sporten te zwaar en wordt er niet rekening gehouden met de zwangere vrouw. Gelukkig bestaan er verschillende zwangerschapssporten:

  • Bij yoga ben je bewust bezig met je lichaam en gebruik je je hoofd voor de concentratie. Het doel van deze sport is om op een ontspannen manier evenwicht en balans in je zwangerschap aan te brengen;
  • Tegenwoordig bieden sportscholen diverse sportschema’s voor de zwangere vrouw aan. Deze schema’s focussen zich vaak op je conditie en houden je spieren soepel;
  • Zwangerschapsgym bereidt je voor op de bevalling door een aantal oefeningen uit te voeren. Bovendien krijg je informatie over de zwangerschap, bevalling en kraamperiode. Door het volgen van zwangerschapsgymnastieklessen, verbeter je jouw houding, versterk je jouw bekkenbodem, vang je de weeën beter op en heb je geleerd om effectief te persen;
  • Zwanger zijn en zwemmen is een ideale combinatie. Even dat moment van gewichtloos ontspannen, gezond bewegen en er weer dagen tegenaan kunnen.

Zwangerschapscursussen

De beste en populairste klassen zitten snel vol, dus begin zo snel mogelijk met zoeken. Sommige cursussen zijn verspreid over meerdere weken, terwijl andere één dag duren. Je ziekenhuis biedt waarschijnlijk ook cursussen aan, maar misschien wil je ergens anders een gespecialiseerde (online) cursus volgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul aub een opmerking in!
Vul hier uw naam in